کتابخانه عمومی شهداء بن

کتابخانه عمومی شهداء بن

کتابخانه عمومی شهداء بن

کتابخانه عمومی شهداء بن

حضرت زینب اسوه صبر و استقامت : برای شناخت ایشان چه کتابی بخوانیم؟


حضرت زینب، یکی از شخصیت‌های محوری و مهم در انتقال نهضت عاشوراست. این بانوی بزرگوار پس از شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین پرچمدار این نهضت انسان‌ساز بود؛ ازاین‌رو این بانوی نمونه الگوی کاملی؛ نه فقط برای زنان، که برای همه بشریت است. 

شناخت ابعاد مهم شخصیتی ایشان نیاز به مطالعه و پژوهش بسیار دارد؛ مطالعاتی که برخاسته از منابع موثق مستند و درعین حال دقیق و به زبان امروزی باشد؛ به‌طوری‌که نسل جدید بتواند به خوبی با این منابع ارتباط برقرار کند. یکی از منابعی که می‌تواند نیاز مخاطبان و علاقمندان را برطرف کند، کتاب است. 

زندگینامه حضرت زینب (س) در کتاب «بانوی آفتاب» به دو فصل مجزا تقسیم شده است که فصل نخست آن به «از بدو تولد تا شهادت امام حسین (ع)» و فصل دوم به «دوران اسارت تا وفات آن حضرت» اختصاص دارد.

ولادت آن حضرت و زندگی ایشان در خانواده پدر، فضایل و ویژگی‌های شخصیتی، بررسی رفتار و مواضع ایشان در دوران حکومت پدر و دوران امامت امام مجتبی (ع) و سپس دوران همراهی با سیدالشهداء (ع) از مدینه تا روز عاشورا و آثار تأثیرگذار ایشان در کاروان حسینی در فصل اول و طی چهار بخش مورد بررسی قرار گرفته است.

آشنایی با روحیات حضرت زینب (س)، اطاعت‌پذیری از امام معصوم (ع)، شیوه زندگی و جایگاه ویژه ایشان در کاروان کربلا از نکات قابل توجه این فصل است.

فصل دوم این اثر از «‌وقایع عصر عاشورا»، «نقش آن حضرت در همراهی کاروان اسرا در کوفه و شام و بارگاه یزید»، «شکست بازار یزیدیان» و «احیای مکتب اهل بیت (ع) در کوفه و شام و مدینه با عملکرد بسیار حساب شده و اقدامات الهی ایشان» حکایت می‌کند، همچنین در این فصل متن خطبه‌های حضرت زینب (س) در کوفه و در مجلس یزید نقل شده است.

انتشارات «دلیل ما» کتاب «بانوی آفتاب» نوشته «مرضیه محمدزاده» را در 260 صفحه  منتشر و روانه بازار نشر کرده است.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.