X
تبلیغات
رایتل
جستجوی وب


نشست نقد و بررسی رمان "ناهی" جمشید خانیان روز (دوشنبه، 17 بهمن ماه) با حضور جمعی از اعضا کتابخانه، منتقدان و کتابداران، برگزار شد.

 

نام کتاب :ناهی                          موضوع :داستان                         گروه سنی: هـ

نویسنده: جمشید خانیان            طراح جلد :شیده زوین               صفحه‌ آرا :شیده زوین

تصویرگر: سمینه خوبی               قیمت :۸۸۵۰ ریال                     تاریخ چاپ اول :۱۳۸۶

شمارگان چاپ :۱۵۰۰۰ نسخه        قطع :۱۹×۱۶سانتی متر                تعداد صفحات :۸۷ صفحه

شابک:۹۷۸۹۶۴۳۹۱۲۹۱۸                                          شماره دیوئی :۸ فا ۳/۶۲خ ‏ ۲۸۱ن

 

 

خلاصه کتاب :

ناهی داستانی است از خطه جنوب، از گرما و شرجی دریا، از خور و خرچنگ و خرما، از انتظارهای طولانی برای باران و بازگشت ماهیگیرها از دریا و از گرمای دوستی‌ها و پیوندها.

دده بمباسی پای درخت گارم زنگی سبد آویزان را پس زد و سعی کرد از لابلای شاخ و برگ‌ها توی میدانگاهی را ببیند. ریش سفیدان آبادی را دید. با خودش گفت: وقتی اینا دور هم جمع می‌شن پچ‌پچ می‌کنن، همه‌چیز دنیا به هم می‌ریزه. خدا به خیر بگذرونه.

معرفی نویسنده و کتاب:
در ابتدای جلسه آسیه آذری عضو کتابخانه و گروه مطالعاتی کتاب ه معرفی نویسنده و کتاب مورد نقد پرداخت:

کتاب «ناهی» تألیف جمشید خانیان از جمشید خانیان داستان نویس و نمایشنامه نویس، متولد هفدهم شهریور ۱۳۴۰ آبادان است. خانیان نوشتن را به طور جدی از دهه ۱۳۶۰ آغاز کرده است . در این دهه فقط داستان کوتاه بزرگسال می نوشت که حاصل آن مجموعه داستانی شد به نام "همیشه، همین وقت، همین بازی". این مجموعه داستان در سال های نخستین دهه ی ۱۳۷۳ از سوی نشر "روشنگران" منتشر شد و نامزد نهایی جایزه ی گردون شد. در این سال ها در کنار داستان نویسی، به شکل جدی و مستمر نمایشنامه نیز می نوشت. نمایشنامه های "یک نیمروز در اتاق بازجویی" ،"پرگار" ، "چهارمین نامه" ، "روی نی بندی"، "عشق، سال ریکن" و "بازی نامه ی بابور" از جمله نمایشنامه های همین دوران است، که همگی روی صحنه های تاتر  تهران و شهرستان ها به اجرا در آمدند و از جشنواره های مختلف از جمله "تاتر فجر" و دوره های مختلف "جشنواره دفاع مقدس" رتبه های برتر را از آن خود کردند.

جمشید خانیان نویسندگی برای کودکان و نوجوانان را پس از سال ها کار در حوزه ی ادبیات بزرگسال آغاز کرده است. او در این باره چنین می گوید: "در دهه ۱۳۸۰ اگر اثر یا آثاری در زمینه ادبیات بزرگسال از من چاپ شده است، نگارش آن به قبل از این دهه می رسد. مثل "پر قیچی" که اخیرا توسط انتشارات علم به چاپ رسیده و یا "حافظه ای برای ناقه ی گوش شکافته" که مجموعه ی سه کار بلند داستانی مربوط به دهه ی ۷۰ است که قبلا نیز منتشر شده بود و اخیرا نیز توسط نشر "تکا" به چاپ رسیده است. این را گفتم چون سال هاست که دیگر خودم را متعلق به دنیای ادبیات بزرگسال نمی دانم و با افتخار خودم را نویسنده کودک و نوجوان می نامم. بنابراین آثار بزرگسال من را خیلی جدی نگیرید. من که نمی گیرم. من جزو معدود نویسندگان هستم که از ادبیات بزرگسال به ادبیات کودک و نوجوان راه پیدا کرده، چون برای من ادبیات کودک و نوجوان سرشار از پالوده گی و عرق ریزی روح است و نیز سرشار از سخت کوشی، کنجکاوی و بازیگوشی خلاقانه. عرصه ی سختی است و من این سختی را که پر از آفرینشگری ناب است، دوست دارم."

نخستین اثر او در زمینه ی ادبیات کودک و نوجوان رمان کوتاه "کودکی های زمین" است که توسط نشر صریر به چاپ رسید و برگزیده ی بهترین کتاب دفاع مقدس در چهارمین دوره و برگزیده بیست سال دفاع مقدس در هشتمین هفته کتاب سال ۱۳۷۹ شد. "شب گربه های چشم سفید"، برگزیده ی ششمین دوره انتخاب کتاب سال ماهنامه ی سلام بچه ها و پوپک و برگزیده ی جشنواره ی کتاب کودک و نوجوان سال ۱۳۸۷، "خشایارشا" برگزیده ی سومین جشنواره کتاب های اموزشی رشد، "کوسه ماهی" کاندید مرحله نهایی جایزه مهرگان ۱۳۸۲، "آریایی ها"، "شبی که جرواسک نخواند" کاندید مرحله نهایی جایزه ی مهرگان ۱۳۸۳ و برگزیده ی نخست کتاب سال شهید حبیب غنی پور ۱۳۸۳ و برگزیده ی شورای کتاب کودک در سال ۱۳۸۳، "قلب زیبای بابور" کاندید مرحله نهایی جایزه مهرگان ۱۳۸۳ و برگزیده ۲۰۰۵ کتابخانه مونیخ، "لاک پشت فیلیبرگزیده کتاب سال شهیدحبیب غنی پور-۱۳۸۶ "ناهیبرگزیده کتاب سال شهید حبیب غنی پور- ۱۳۸۷، "طبقه ی هفتم غربی" برگزیده ی کتاب فصل - بهار ۱۳۸۷ آثار او در حوزه ی ادبیات کودکان و نوجوانان است. رمان "غوص عمیق" سال ۱۳۸۸ و "عاشقانه های یونس در شکم ماهی" سال ۱۳۸۹ از تازه ترین آثار اوست که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این کتاب در انتشارات کانون پرورشی فکری در سال 1386 در 87 صفحه  چاپ و منتشر شده است.  در سال 1387 توانست به عنوان کتاب سال شهیدحبیب غنی پور انتخاب گردد.

 

نقد:

این نشست برای گروه مطالعاتی کتابخانه شهداء بن با هدف آشنایی اعضای گروه با کتابهای کودک و نوجوان و همچنین تبادل نظر و همکاری با کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان برگزار گردید. در این برنامه که با راهنمایی مربی ادبی کانون برگزار گردید نقد محتوایی و ظاهری کتاب انجام گرفت. همچنین در این برنامه سعی شد توسط کتابداران اطلاعات جامعی از تاریخچه کتاب از لوح گلی تا فایل الکترونیکی کتاب، انتشارات، قطع کتاب، شناسنامه کتاب، نحوه انتخاب کتاب مناسب با شرایط سن و جستجوی کتاب با سامانه سامان آموزش داده شد.

نقد محتوایی     

شخصیت ها، زمان و مکان وقوع داستان، زاویه ی دید، توصیف و.... از عناصر مورد بحث در این نقد بود.

گفتگوی اعضادر ارتباط با شخصیت های موجود در داستان بحث را طولانی کرد، هرچند اکثر اعضا شرکت کننده براین عقیده بودند که شخصیت ها در داستان از حد تیپ خارج نشده اند.

در ادامه ی نقد خرافات و گستردگی آن در جوامع گوناکون داده شد زیرا رمان بر پایه ی خرافات نوشته شده بود و اعضا پیرامون تاثیرات آن در جامعه بحث نمودند.

و در انتها اعضا پایان کتاب را نمادین و وجود ناهی را بهانه ای برای گذر آن جامعه از دنیای خرافات دانستند ولی آدمهای این جامعه فرصت ها را با اصرارهای خود ونابودی ناهی از دست دادند .

بهناز طادی عضو کتابخانه برداشت خود را این گونه ارائه داد:

 این رمان به زندگی زنی تنها به نام "دده بمباسی" در روستای "گابریک" در جنوب ایران می پردازد. گابریک نام دهستانی است در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندر جاسک استان هرمزگان در جنوب ایران است. در طی داستان تضادهای فکری و رفتاری شخصیت دده بمباسی به عنوان شخصیت محوری داستان با اهالی روستا در زمینه ی نگهداری کودکی به نام "ناهی" که اهالی روستا او را جن زاده ی دریا می پندارند، مطرح می شود.

آقای شیرمردی از پژوهشگران حوزه ادبیات بیان کرد که:

از نقاط برجسته و خوب این رمان به فصلی اشاره کرد که به حمله ی روستاییان می پردازد و گفت: شکل توصیف این قسمت از داستان بسیار جدید است و نویسنده بدون آن که بخواهد با ابزارهای معمول به توصیف وحشت حاکم بر فضا بپردازد، صرفا با یک تشبیه و توصیف، به خوبی این فضا را خلق کرده است.

وی افزود: آن چه برای من مهم است، این است که نویسنده راه های جدید را به نویسندگان و خوانندگان پیشنهاد کند و فکر می کنم در این فصل، هم وجوه فنی و هم وجوه محتوایی به درستی در کنار هم قرار گرفته اند. این شگرد تازه ای است که می توان آن را به نویسندگان دیگر هم پیشنهاد کرد.

در ادامه ی این جلسه، راهله شریف پور، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بن گفت:

یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این رمان، بیان عقاید و رسوم کهنه ی اهالی روستای گابریک است که نویسنده با استفاده از عناصر بومی به خوبی آن ها را معرفی کرده است. در سراسر این رمان، آن ها به چالش کشیده می شوند و این به چالش کشیده شدن توسط "دده بمباسی" و "ناهی" صورت می گیرد  و آنچه باید به آن توجه داشت این است که نباید این عقاید و رسوم کهنه را در ذهن پروراند و با خواندن این کتاب می توان به این نتیجه رسید که همانند روستای گابریک در اطراف ما نیز ممکن است این عقاید و رسوم کهنه وجود داشته باشد و برای ریشه کن کردن عقاید باید از پالایش عقاید درونی خودمان شروع کنیم.

وی تأکید کرد: "دده بمباسی" مطرود و زخم خورده از اهالی روستا و از دست آن ها خشمگین، به کلیسای پناه می برد و این درحالی است که من انتظار داشتم  به جای کلیسا به مسجد پناه ببرد و این موضوع جای بحث دارد.

ملیکا احمدی، یکی از اعضای کتابخانه در ارتباط با محتوای کتاب گفت:

تکه های تکراری در داستان زیاد بود. مثلا چندین بار بیان شده بود که کدخدا دستان خود را در ریش خود فرو برده بود. این تکه های تکراری باعث می شود تمایل به خواندن ادامه داستان کم شود و حوصله خواننده را سر ببرد.

وی در راستای ظاهر کتاب گفت: رنگ جلد کتاب احساس بدی به شخص خواننده می دهد. و همچنین نقاشی های کتاب متناسب به سن خواننده نبود.

سعیدی زاده، سرپرست کتابخانه شهداء بن در راستای نقد ظاهری کتاب گفت:

با توجه به داستان ناهی دختری است با چشمان آبی ولی روی جلد کتاب این امر به خوبی به تصویر کشیده نشده است. همچنین با توجه به جلد نارنجی و قرمز کتاب با دیدن کتاب به این فکر افتادم که ناهی در نهایت به جهنم رفته است.

 

 

 

رمان «ناهی» نوشته جمشید خانیان در کتابخانه شهداء بن

با حضور 20 نوجوانان دختر و پسر عضو این کتابخانه و 10 عضو کانون پرورشی فکری نقد شد.


 



تاریخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394 | 14:47 | نویسنده : کتابخانه شهداء بن | نظرات (0)

  • paper | عصر آدینه | سپهر نما