کتابخانه عمومی شهداء بن

کتابخانه عمومی شهداء بن

کتابخانه عمومی شهداء بن

کتابخانه عمومی شهداء بن

پیشنهاد کتابخوانی دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور (علیرضا مختارپور)

مطالعه پنج کتاب با موضوع سیره پیامبر(ص)


علیرضا مختارپور در برنامه طلوع دانش به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص) به معرفی آثاری با موضوع زندگی و شخصیت پیامبر اعظم(ص) پرداخت.





«قاف»، اولین کتاب از مجموعه کتاب‌های انتخابی از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. وی در معرفی این اثر گفت: نام کتاب برگفته از اولین آیه پنجاهمین سوره قرآن است؛ " ق ۚ وَالْقُرْ‌آنِ الْمَجِیدِ؛ بَلْ عَجِبُوا أَن جَاءَهُم مُّنذِرٌ‌ مِّنْهُمْ فَقَالَ الْکَافِرُ‌ونَ هَـٰذَا شَیْءٌ عَجِیبٌ "؛ در تفسیر این آیه بعضی مفسرین معتقدند که قاف، به پیامبر اکرم(ص) اشاره دارد؛ این آیه مبین آنست که مردم از بعثت بشارت دهنده و بیم دهنده‌ای از میان خود، در شگفتند.

وی ادامه داد: این کتاب بازنویسی سه کتاب کهن است؛ کتاب «تفسیر سورآبادی» که در قرن پنجم منتشر شد؛ کتاب «شرف النبی» در قرن ششم؛ و کتاب «سیرت رسول الله» در قرن هفتم؛ موضوع هر سه کتاب زندگی و شخصیت پیامبر اکرم(ص) است. باسین حجازی، محقق و ویراستار ادیب «قاف»، تلفیقی از سه کتاب مذکور را با تمرکز به وقایع مربوط به پیامبر اسلام و با توجه به دو ویژگی تصویر سازی و گفتگو، در 1164 صفحه فراهم آورده است. این کتاب، که به بازخوانی زندگی پیامبر(ص) می‌پردازد، سال جاری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب منتشر و تاکنون 3 بار تجدید چاپ شده است. در تدوین این کتاب، حجازی برای سنجش سندیت روایات سه کتاب مذکور، از کتاب «سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام »، ترجمه کتاب «الصحیح من سیره النبی الاعظم(ص)» نوشته سیدجعفر مرتضی عاملی استفاده کرده است. در حال حاضر از این کتاب 35 جلدی، سه ترجمه فارسی موجود است؛ ترجمه‌ای با عنوان «سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام» در دو جلد؛ ترجمه‌ای با عنوان «سیرت جاودانه» در دو جلد؛ و ترجمه‌ای 12 جلدی که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه انجام شده و خواندن آن به علاقمندان مطالعات تاریخی و تحقیقی توصیه می‌شود.



«محمد» عنوان دومین کتابی است که مختارپور در برنامه طلوع دانش به معرفی آن پرداخت. وی درباره این کتاب گفت: «محمد»، رمانی پیرامون زندگی پیامبر اسلام(ص) است. این کتاب، نوشته ابراهیم حسن بیگی، در 288 صفحه توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است. ویژگی خاص کتاب اینست که، راوی داستان یک یهودی است که برای ترور پیامبر به مکه اعزام می‌شود؛ در طول سفر، این فرد موظف به تنظیم گزارش است؛ «محمد» مجموعه‌ای از 15 گزارش، یک مقدمه و یک سرانجام است؛ این گزارش‌ها که بر اساس عقاید، نیات و مشاهدات راوی تنظیم می‌شود از تأثیرگذاری تدریجی شرایط بر وی و تحول درونی او حکایت دارد. این کتاب زیبا و خوشخوان تاکنون به زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی و ازبکی ترجمه شده است.


در ادامه این برنامه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در معرفی کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» بیان کرد: بیش از دو دهه پیش، برنامه‌ای با عنوان «از سرزمین نور»، که ترکیبی از گفتار و نمایش بود، از صدای جمهوری اسلامی پخش می‌شد؛ کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار، ویراست متون همان برنامه است و زندگی پیامبر را از تولد تا هجرت روایت می‌کند. این کتاب که ابتدا از سوی انتشارات به نشر و در حال حاضر از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود، برنده جوایز متعددی است و تاکنون به زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی و اردو ترجمه شده است.

«سیری در سیره نبوی» نوشته شهید استاد مرتضی مطهری، کتاب دیگری بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به معرفی آن پرداخت. وی درباره این کتاب گفت: «سیری در سیره نبوی» مجموعه‌ای از چند مقاله و سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری طی سال‌های 1346-1348 است. در این کتاب شهید مطهری به تفاوت بین سِیر و سیره اشاره می‌کند و به اعتقاد وی توجه به سیره پیامبر حائز اهمیت است. کتاب به بیان اصول اخلاقی و رفتاری زندگی پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد.



«درس‌های پیامبر اعظم (ص)»، از دیگر آثار معرفی شده در این برنامه بود. این کتاب در 278 صفحه شامل گزیده‌ای از بیانات آیت الله خامنه‌ای در دوران رهبری ایشان، درباره‌ شخصیّت، ویژگی‌ها، و بعثت نبیّ مکرّم اسلام(ص) است.

در ادامه این برنامه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به این سؤال که "با توجه به منابع مکتوب موجود، آیا هنوز زوایایی از زندگی پیامبر مغفول مانده است یا خیر"، تصریح کرد: در حوزه مسائل تاریخی تاکنون کتب زیادی توسط مسلمانان و غیرمسلمانان تدوین شده است؛ اما شاید هنوز برخی موضوعات نیاز به توجه بیشتری داشته باشد؛ درست است در حال حاضر منابع بسیاری داریم، اما کمبود منابعی با طرح نمایی کلی از چگونگی تأثیرگذاری حوادث اسلام بر جهان، احساس می‌شود. علاوه بر این، بازنویسی و ارائه آثاری از زندگی پیامبر متناسب با اقشار مختلف با سطوح متفاوتی از سواد و همچنین استخراج قواعدی از سیره ایشان به منظور کاربرد در زندگی ضروری می‌نماید.

این برنامه را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

علاقمندان می‌توانند روزهای یکشنبه ساعت 8:30 صبح، برنامه طلوع دانش را از شبکه چهار مشاهده کنند.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.